Wat doet 2 maanden niet fietsen met je?

tired

Hoe hard gaat je conditie achteruit als je even niet sport?

De afgelopen 2 maanden, heb ik een stuk minder gefietst, deels door een licht griepje, deels door slecht weer. De eerste dagen voel ik me onrustig en wil ik fietsen, na twee weken ebt dat weg en is de ‘drang’ om te fietsen al een heel stuk minder. De excuses worden steeds makkelijker: het gaat straks regenen, de weg is te smerig, het is (of wordt) glad, etc.etc.

Na een maand of 2 wordt het weer beter en besluit ik dat het toch weer hoog tijd is om te fietsen!

November jl. heb ik een nieuwe fiets gekocht waar ik superblij mee ben, maar nu ga ik ernstig twijfelen aan deze fiets. Fietsen gaat zwaar, ik ben kapot na 30km fietsen en ik kom bij lange na niet aan de snelheden die ik op mijn oude fiets haalde. Ongelofelijk dat een nieuwe fiets zo slecht presteert!!

Ik check de bandenspanning, controleer of de naven goed vrijlopen, loop de remmen na maar tot mijn verbazing lijkt alles prima in orde. Er moet toch iets aan de hand zijn, maar wat?

tired

Tot ik bedenk dat het wel eens aan ‘de motor’ kan liggen. Mijn hartslag, normaal gem. 145 bij het fietsen, was nu 157. Mijn gemiddelde snelheid lag rond 29 km per uur  ipv het vertrouwde 32. Mijn longen en benen protesteerden een stuk heviger dan voorheen.Wat doet 2 maanden niet sporten met je performance? Ik fietste tot voor kort ruim 300 kilometer per week en in de afgelopen periode max. 1 uurtje op de Tacx. Ondertussen was het ook kerst en genoot ik van lekker eten en goede wijn.

Een recent onderzoek wees uit dat er al na vier weken pauze een daling van zo’n 20% in je V02max (de maximale zuurstofopname die iemand kan transporteren en metaboliseren) is.

20%!! dat zal dan na 8 weken dan zeker nog meer verlies opleveren.

Dan kwam er nog bij dat de temperatuur onder nul was toen ik weer begon met trainen.

Kou doet ook iets met je kracht en je spieren. Voordat een spier samentrekt en kracht kan leveren moet er een signaal van de hersenen, via de zenuwbanen naar de spier gaan. Bij kou werken deze signalen minder goed dan onder warmere signalen. Hierdoor is het signaal dat spieren opdracht geeft samen te trekken minder snel en minder effectief. Met als gevolg een vermindering van kracht.

Dus, hoe gek is het dat na 2 maanden rust de hartslag een  kleine 10% hoger ligt, de gemiddelde snelheid ongeveer 10% lager ligt dan in de periode dat ik nog volop aan het trainen was?

Voorlopig ga ik er dus maar vanuit dat er met mijn nieuwe fiets niets aan de hand is en dat ik vooral lekker moet gaan trainen!

Het goede nieuws is dat uit de onderzoeken naar het verlies van conditie ook blijkt dat het opbouwen van conditie weer heel snel zou moeten gaan als je weer begint te trainen! Over een maandje moet het dus weer helemaal in orde zijn 😉

En nu trainen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>