Single crankset: handig of toch liever een compact?

Sram Gruppo FGorce CX1

Waarom rijden we met een compact , dubbel of zelfs triple crankset rond in Nederland? De meesten van ons rijden overwegend in het vlakke Nederland. Er zijn hier geen bergen, en kom nou niet vertellen dat we in Limburg bergen hebben… dat zijn klimmetjes 😉

Waarom maken we ons dan druk om twee of drie voorbladen?

Welk voordeel heeft deze overvloed aan tandwielen? eigenlijk zijn er alleen maar nadelen:

  • schakelen op voorblad loopt nooit echt lekker soepel
  • extra tandwielen zorgen voor extra gewicht

Sram heeft dsram cx1aar iets op gevonden, even eenvoudig als effectief: 1 voorblad!!

Natuurlijk lever je een paar versnellingen in, maar is dat nou echt zo?

Welke verhoudingen gebruik je effectief als je bijvoorbeeld, zoals ik, een compact (50/34  en 11 speed 11-28) hebt? Je zet je ketting nooit helemaal kruislings, dus dat zijn al ca. 4 van de 22 voorradige versnellingen. Dan zijn er nog ca. 4 elkaar min of meer  overlappende versnellingen. kortom van de 22 die je tot je beschikking hebt, zijn er eigenlijk maar 14 effectief te gebruiken.

De lichtste versnellingen gebruik je eigenlijk alleen maar voor het echte klimwerk. dat zijn er al weer 3 die je niet gebruikt, kom je op 11. Kortom met het verlies van versnellingen valt het best mee.

Het single speed systeem met 44 tanden voor en een 11-32 cassette, biedt 7 bijna exacte overeenkomsten met de eerder beschreven compact. En bergop blijkt de 44 x 32 verhouding vrijwel identiek te zijn aan de 34 x 25 van de compact. Dat zou toch voldoende moeten zijn om een gemiddeld bergje op tsramForce1Drivetraine komen.

Voor de echte hardrijders, is 44 x 11 wellicht onvoldoende, in dat geval kun je natuurlijk kiezen voor een groter voorblad, bij voorbeeld een 50!

Conclusie: voor een fiets die je vnl. op vlak terrein gebruikt, is een single crank systeem eigenlijk een prima alternatief. Sram is nu de enige die een dergelijke oplossing biedt, en alleen nog voor de relatief duurdere Force gruppo, de Force CX1

De verwachting echter is dat er snel anderen zoals FSA en Shimano zullen volgen. Kortom, wij zijn benieuwd wanneer we de eerste single cranks op de Nederlandse fietspaden gaan tegen komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>